2014. január 2., csütörtök

Dudar

2013.12.30 - 2014.01.02 Dudar

A szilvesztert Dudaron töltöttük, ebben a vendégházban:


Szív utca:

Nem tudom, miért hívják Szív utcának, talán mert másik 4 utcával szívet zár be:

Túra Dudar keleti oldalán a Cseres erdő és a Dudar-patak mentén:
 
Az erdősor utca végéről indultunk a a piros jelzésen:

A lejtő alján található kis pataknál balra fordultunk a zöld jelzés irányába:







A patak csordogálása:

A Cseres erdő szélén elértük az iparvágányokat és a sínek mentén visszajutottunk a faluba:

A mostanra elhagyatott iparvágány egykor a dudari bánya szénszállítását biztosította. 1945-ben még teherautóval és szekerekkel hordták a szenet, majd '46-ra sikerült lefektetni az ideiglenes vonalat. Ahhoz, hogy '47-re átadhassák a végleges vonalat közel 1200 munkást dolgoztattak. Később a 7,6 km-es szakaszt tovább bővítették az Iker-aknához. A Dudarbánya vasútállomást csak a szénbánya és még 3 vállalat használhatta. A tehervonatok végére kötött 1-2 személykocsin pedig a bánya dolgozói utazhattak.

Ezen a sínen 1957-es évszám szerepel:



A falu közepén látható a 2001-ben emelt bányász emlékmű az 1946 és 1999 közötti szénbányászat és áldozatainak emlékére:



A kőtáblán 25 bányász neve olvasható.

A dudariak a 20. század közepéig főként mezőgazdaságból éltek. A hagyományos paraszti kultúrájú bakonyi kis település életét a szénbányászat teljesen felforgatta. Az egyre nehezedő gazdasági nyomás és államosítások során a gazdák is bányamunkára kényszerültek. Rengeteg idegen munkás érkezett a faluba dolgozni (1983-ra a dudari lakosság duplája). A betelepülteknek épült a Készenléti és bányásztelep, valamint a Lenin-telep (a Lenin utcában - most Béke utca - még ma is látni ezeket az összetákolt alacsony kis épületeket). A keményen dolgozó emberek életét megkeserítették a munkaversenyek és az alacsony életminőség. 1956-ban a bányászok Zirc főterén felolvasták követeléseiket, melyet külön küldöttséggel a kormánynak is fel akartak vinni. A bányászok '57-ben is fellázadtak, de ezt a sztrájkot is leverték. 1967-ben megkezdődött a falu déli részének aláfejtése, ezért építési tilalmat rendeltek el, így sok fiatal elköltözött. Az aláfejtés először 3 utcát érintett. Ez azzal járt, hogy a házakat meg kellett erősíteni vasbeton koszorúkkal. '83-ra már 209 épületet kellett megerősíteni. Végül 24 ház lett lakhatatlan. (Pl. a Dózsa György utcában több  vaskerettel megerősített ház is látható.)

2013. október 30., szerda

Dudar

2013.10.28-30 Dudar

Zirctől 8 km-re fekvő bakonyi kis település. A 2. világháborút követően a falu a szénbányászatáról volt híres. Dudar környékén először 1935-ben indítottak feltárási munkákat, majd a következő évben lezárták a kutatásokat. A szénbányászat 1944-ben kezdődött meg, majd folytatódott a vasútvonal kiépítése. 1946 áprilisában elindították az első száz tonna szenet Budapest felé. Az Iker-aknához való vasúti összeköttetés 1949-re készült el. A Szabadság-akna megnyitásával pedig tovább nőtt a termelés. 1955-re 1576 ember dolgozott itt. A bánya fejlődése a rendszerváltás után, a Veszprémi Szénbányák Vállalat felszámolásával ért véget. A végleges bezárásra 2000-ben került sor. A Dudari Bányaüzem telephelyét a Duszén Kft. vásárolta meg. (A Bakony Művek dudari üzeme is már a múlté.)


A bányáról bővebb információ és képek:  
http://www.sulinet.hu/oroksegtar/data/telepulesek_ertekei/100_falu/Dudar/pages/011_kincs.htm


A falu dimbes-dombos utcáin régi kis parasztházak sora látható.
A Kossuth utca látképe az evangélikus templommal:

A templom a falu legmagasabb pontján áll. A templom utcáját régen Földesiek utcájának nevezték, itt laktak a módosabb gazdák, valamint itt állt a paplak, az iskola és a tanítóház.

Pajta Porta udvarán:

Pajta Porta kis konyhája:

A falukő, rajta a címerrel:

Túra a faluból:



 1. túra
A település északi irányába indultunk el, az erdei focipálya mellett a piros barlangjelzésen. Az ösvény egészen a kőbányáig visz a 385 méteres Magas Kőhegy oldalában.
  A hegy karsztosodó mészkőiben öt barlang található, a legnagyobb:
"Csapóné konyhája":



Denevér-lik barlang:

A falu látképe a kőbánya mellől:


2.túra
 Ördög-árok

Dudar északnyugati oldala felől a piros vonal jelzésen közelíthető meg az Ördög-árok.


Az árok tele van hatalmas kövekkel:








"Ördög-árok, a víz és tán a földrengések borzasztó remekműve... vihartól felizgatott kőtenger. Az egész árok medréből háznyi nagyságú sziklák tornyosulnak - itt nem látsz talpalatnyi földet, minden lépted sziklára esik."
Rómer Flóris 

A 2 km hosszú szurdok egy kövekkel teli mély árok, melynek oldalsó sziklafalaiban több barlang, hasadék bújik meg, közülük a legnagyobb az Ördöglik. Az Ördög-gát a völgyet lezáró, a sziklafalak közé beszorult, fentről leszakadt hatalmas sziklatömb, melynek bal szélén lehet leereszkedni a 4–5 méternyi mélységbe a sziklára erősített drótkötél és lábtartók segítségével. 

Ördög-gát:

2013. október 29., kedd

Körtúra: Zirc - Borzavár - Szépalmapuszta - Pálihálás - Tündérmajor

2013.10.29 Túra Zircről - 31km

Az autót letettük Zircen a Penny parkolójában, és 10:20-kor elindultunk Borzavár irányába a kék turistajelzésen a Pintér-hegyi Parkerdőn keresztül.


A kezdeti emelkedők után végre elértük Borzavárt.


 Itt a templom bal oldalán egy vékony kis ösvényen hagytuk el a falut.

A kék jelzés a betonúttal párhuzamosan haladt Szépalmáig.

Szürke marhák legelésztek a domboldalon:





Szépalmapuszta - lovak:




Kék turistajelzésen haladtunk tovább:

Bödön-kúti ároknál a zöld kör jelzés letért az aszfaltos útról jobbra:

Rómer Flóris emlékút:
Innen letértünk a sárga jelzésre a Tekeres-kút-árok mentén.

Százhalom (kelta halomsírmező):





A piros turistajelzés dimbes-dombos tájon vezetett keresztül:

Óriás mamutfenyő:

Pálihálás:

Hosszú kanyargós, emelkedős betonúton értük el Tündérmajort.


Tündérmajor:
Balról a volt szeszgyár épülete, jobbra pedig az Eszterházy (Walla) kastély parkja volt látható.

A Csengő-tetőről már látni Zirc városát:

16:28-ra értünk vissza az autóhoz, egyetlen pihenővel 6 órát túráztunk.